|
Talent projekt
HOFOR havde i 2020 et talent projekt for
udvalgte 4. og 5. kl. elever inden for de naturvidenskabelige
fag,
hvor jeg deltog som konsulent.
Læs
evalueringen her.
|
|
|
Særnummer af
Kognition og Pædagogik
I forbindelse med konferencen "Talentudvikling
og højtbegavede børn og unge" april 2019 blev
der udgivet et særnummer af det kendte tidsskrift.
Kognition og Pædagogik udkommer fire
gange årligt og sætter fokus på kunsten at
skabe gode læringsmiljøer.
Tidsskriftet præsenterer den nyeste
viden inden for emner som læring og kreativitet, hjerne,
psyke og eksistens, intelligens og kompetenceudvikling, generel
pædagogik og specielpædagogik samt videnskabelige
moralske og æstetiske læreprocesser.
Særnummeret kan købes hos
Dansk
Psykologisk Forlag:
|
|
Særligt intelligente kan få
problemer på universitetet
De har kedet sig så meget hele deres
skoleliv, at de ikke har lært at hænge i og kæmpe.
Man skulle tro, at særligt intelligente
børn stryger gennem skole- og uddannelsestiden som en
leg. Men det forholder sig faktisk ofte lige modsat. De har ganske
ofte store problemer, siger psykolog Ole Kyed, der er en af landets
førende eksperter på området.
Og når de rammer universitetet, så
kan det gå helt galt, fordi de hele deres skoletid har
underpræsteret for at passe ind, forklarer han.
Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
|
Det er hårdt arbejde at have et
særligt intelligent barn
Svar på alle dets spørgsmål
og bliv ved med at udfordre barnet, råder eksperten på
området.
Mellem 2 og 5 procent af befolkningen har
særlige forudsætninger det vil sige, at de
er særligt sprogligt, matematisk, kreativt eller musisk
intelligente. Hvis man tager gråzonerne med, er gruppen
naturligvis endnu større.
Og forældre til lige præcis
den type børn, må ekstra meget på arbejde,
siger psykolog Ole Kyed, der er en af landets førende
eksperter på området:
Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
|
Tegn på, at dit barn er særligt
intelligent
Er dit barn fx meget videbegærligt
og meget intenst, så kan det måske være særligt
intelligent.
Børn med særlig høj
intelligens trives ofte dårligt, fordi de simpelthen ikke
kommunikerer på samme frekvens som deres jævnældrende.
Mange af dem oplever at få hæftet flere forskellige
diagnoser på sig, inden man finder ud af, at der blot er
tale om et barn med særlige forudsætninger.
Kilde: Lev nu på dr.dk - læs hele artiklen her
|
|
Dygtig, dygtigere, dygtigst
Talentudvikling gennem differentieret undervisning
Bogen stiller skarpt på skolernes begavede og talentfulde
elevers faglige udvikling og trivsel. Den kan læses som
et bud på talentudviklende praksis i en inkluderende skole
med fokus på undervisningsdifferentiering.
Klik her og læs
mere
|
|
|
|
|
Talent i skolen
- Identifikation, undervisning og udvikling
Udvikling fra begavelse til talent starter
ved fødslen, og nyere forskning viser, at talent kan øges
eller mindskes over tid, samt at de relationer, som velbegavede
og talentfulde børn indgår i, har stor betydning
for opretholdelse af erhvervede talenter. Skolen er derfor en
vigtig arena for udvikling af de talentfulde børn.
Klik
her og læs mere
|
|
Ny revideret udgave
Bogen kan købes på
Akademisk Forlag
|
Ole Kyed
De intelligente børn
Bogen giver svar på en række
spørgsmål: Hvem er de intelligente børn?
Hvad vil det sige at have særlige forudsætninger?
Hvordan kommer det til udtryk? Hvilke særlige behov kan
børnene have? Og hvordan kan man som forældre og
fagfolk håndtere de udfordringer, børnene ofte oplever?
Det hele sættes i perspektiv af ni
forældres ærlige beretninger om de vanskeligheder,
de har oplevet i forhold til at have et barn med særlige
forudsætninger. I denne nye udgave af bogen hører
vi også om, hvordan det sidenhen er gået børnene.
|
|
Talentudvikling
Der er flere og flere initiativer i støbeskeen,
og via DPU og Aarhus Universitet foregår en række
tiltag. Se bl.a. alle indlæg fra stor talentkonference
sept. 2011.
Klik her og læs mere
|
Principper for undervisningsdifferentiering
i praksis
Udgivet i Forlaget Dafolo's blad 2010.11.19
Undervisningsdifferentiering kan være kompleks, men samtidig
bygge på nogle overskuelige og anvende-lige principper
i praksis. I denne artikel præsenteres nogle af disse principper,
der udspringer af blandt andet Robert Sternbergs intelligensteori
og Blooms taksonomi.
Klik her og læs artiklen
|
Kirsten Baltzer og Ole Kyed
Teamets arbejde med talentpleje
|
Dafolo Forlag 2008
Bogen behandler følgende emner:
Hvad er talent eller usædvanlig dygtighed, og hvem er børnene
med særlige forudsætninger?
Der fremlægges forslag til, hvordan
teamet kan arbejde med at identificere børn med særlige
forudsætninger og dygtige elever.
Hvordan man kan undervise dem, og hvordan
man i øvrigt kan arbejde med børnenes behov for
intellektuelle udfordringer.
Herunder børn der samtidig har specifikke
indlæringsvanskeligheder.
|
|