TALENTSPOTNING -
hvordan?
Af cand.pæd.psyk. Ole Kyed
John F. Kennedy sagde engang:
"A child miseducated is a child lost".
I Danmark er der i de senere år
kommet mere og mere fokus på talenter og børn med
særlige forudsætninger. Skal Danmark klare sig i
den globaliserede verden, skal alle børn have den bedst
mulige uddannelse - også de talentfulde og særligt
begavede.
Denne artikel vil ud fra en teoretisk synsvinkel beskæftige
sig med talentbegrebet og hvorledes vi spotter og udvikler talenter.
Regeringen støtter allerede
det legitime i at være dygtig - til andet end det kreative.
Vi skal pleje vore talenter for at gøre Danmark til et
førende videnssamfund. Og det er der god grund til iflg.
videnskabsjournalist Lone Frank, der i sin nye bog: Klonede Tigre,
konstaterer, at "Asia-terne rykker, mens vi i Vesten snorksover".
Vi kan ikke hvile på gamle
laurbær, mens Asien satser på de nyeste teknologier
og talent-udvikling.
Ved et besøg i Korea i
sommeren 2004 8th Asia-Pacific Conference on Giftedness
- erfarede jeg, at undervisningsministeriet havde etableret en
særlig udviklingsafdeling med 20 ansatte, der havde til
opgave på forsknings- og praksisniveau at understøtte
og facilitere under-visningen af de dygtigste elever primært
i grunduddannelserne. Afdelingen er i år udvidet med ca.
10 medarbejdere. Der satses og investeres ikke blot snævert
fagligt som tidligere, men nu også personligt trivselsmæssigt,
hvilket ses af de asiatiske indlæg ved den netop afholdte
16th Biennial World Conference i New Orleans, arrangeret af World
Council for Gifted and Talented Children.
Hvem er de talentfulde?
At få øje
på og spotte de talentfulde elever kræver, at vi
ved, hvad det er vi skal se efter og forstå, hvad talentbegrebet
indbefatter. Det kræver vilje til at tilegne sig ny viden,
få ny indsigt og åbne sanserne for, hvilke karakteristika
vi skal søge efter. Jo før i barnets udvikling
jo bedre. Alt for ofte taber børn lysten til at lære
i de første skoleår. (Hansen et al. 1992)
I Talent Camp 05, arrangeret af Undervisningsministeriet, defineres
talent som
Børn og unge der har særlige forudsætninger
inden for et eller flere områder, og som går i almindelige
skoler og institutioner.
Et talent er en person,
som er god til noget og har mulighed for at blive en af de bedste,
hvis potentialet stimuleres.
Iflg. dansk tradition har holdningen
været: "Alle mennesker har et potentiale, der skal
udvikles optimalt og mest muligt." Det enkelte menneskes
værdighed og rettigheder må erkendes og respekteres
i uddannelsessystemet, såvel som i andre områder
af livet.
Hvorfor så sætte
fokus på de særligt talentfulde? Ikke blot fordi
det er politisk korrekt og in, men fordi det er samfundsøkonomisk
nødvendigt, og tilmed en etisk forpligtelse i henhold
til FN's børne- og menneskerettighedskonventioner med
demokratisk respekt for det enkelte individs udfoldelsesmuligheder.
At spotte de talentfulde er en væsentlig forudsætning
for at kunne udvikle særlige programmer, der kan matche
og udfordre disse børn og unge i uddannelses-systemet.
John F. Kennedy sagde: "A
child miseducated is a child lost".
Det er et værdigt mål
at satse på landets yngste borgeres optimale udviklingsbetingelser
i et dynamisk, trivselsfremmende og udviklingsorienteret undervisningsmiljø,
hvor faglige udfor-dringer og personlig motivation ud fra den
enkelte elevs behov er ledetråden.
Talentbegrebet
Mange, heriblandt forskere,
har i flere generationer - og uden at være nået frem
til noget entydigt - forsøgt at definere begrebet talent,
intelligens og særlig begavelse, ("giftedness"
eller "highly able", som ingenlunde er særlig
præcise eller definitorisk klare). Tværtimod
eksisterer der divergerende opfattelser af dette meget komplekse
begreb. (Kokot, 2001).
På dansk har vi valgt begrebet:
Elever med særlige forudsætninger (Baltzer, Kyed
et al, 2002). hvilket henviser til et eller flere særlige
udviklingspotentialer inden for såvel traditionelt skolefag-lige
som kreative og praktisk/musiske områder (Persson, 1998).
Elever med særlige forudsæt-ninger kan for så
vidt også have særlige behov, som kræver særlig
hensyntagen og plan-lægning.
Allerede i 1874 definerer forskeren
Galton det at være særdeles velbegavet med karakteristika
som: Fuld af energi, sundt helbred, uafhængig, engageret,
levende forestillingsevne, hurtig associations- og opfattelsesevne,
stærk målrettet motivation. En anden forsker, Terman,
definerer i 1920'erne høj begavelse som en høj
generel intelligens (G faktor), der kan måles via intelligenstests,
såsom sprogudvikling, analyse/syntese, klassifikation i
over- og underbegreber, beslutningsprocesser etc. Der er med
tiden udviklet mange forskellige intelligenstests med stor indvirkning
på det pædagogiske arbejde i skoleverdenen, og der
lægges stadig stor vægt på intelligensmålinger,
om end fokus er mere på barnets funktion.
Gradvist bevæger vi os
i retning af, at særlige personlige kvaliteter spiller
en lige så stor rolle som de kvantitativt målelige
(via IQ-tests og diverse standpunkts, færdigheds- og diagnosti-cerende
prøver). Omgivelsernes indflydelse på udviklingen
af intelligensbegrebet, og deraf følgende talentudvikling,
anses for mere og mere betydningsfuld.
Synspunkter, der omfatter begavelse
som en helhed, vinder større og større indpas i
den aktuelle pædagogiske forståelse. Dette gælder
forskere som Renzulli, Tannenbaum, Mönks, Clark og Gagne.
Renzulli's definition, kendt
som "triade definitionen" er et godt eksempel på
et syn på begavelse, hvor en høj IQ-kvotient ikke
er det primære. Han mener, at meget begavede mennesker,
som bidrager væsentligt i et samfund, i deres personlighed
altid rummer tre afgørende faktorer: Særlige evner
over gennemsnittet, engagement i opgaverne og kreativitet.
Fig. 1 - Renzulli's grafiske
definition af begavelse. (Renzulli 1978)
Mönks triade model udvider Renzulli's definition ved at
tilføje endnu en triade. Den består af de tre sociale
elementer, hvori ethvert barn udvikles: nemlig skolen, familien
og kammeraterne.
Fig. 2 - Mönks triade model. (Mönks 2005)
Tannenbaum (1983) ser ligeledes
den høje begavelse som mere end usædvanlige medfødte
evner. Særlige evner og intellektuelle kvaliteter er ikke
en garanti for fremragende præstationer. De fremkommer
i interaktion med omgivelserne. Tannenbaum ser fem vigtige faktorer:
- G-faktoren eller den
generelle intelligens
- Specielle evner på et særligt område (f.eks.
musiktalent)
- Ikke intellektuelle personlighedsfaktorer (vedholdenhed, socio-emotionelle
evner etc.)
- Udfordrende, støttende omgivelser der kan fremme de
særlige evner
- At være på det rette sted på det rigtige
tidspunkt
Fig. 3 - Tannenbaum's fem faktorer
for høj begavelse
|
|
B. Clark (1988) lægger
sig tæt op ad Tannenbaum's psyko-sociale vinkling på
intelligensbegre-bet. Hun anerkender 4 specifikke hjernefunktioner
som betydningsfulde i et understøttende miljø,
nemlig: Tanker, følelser, intuition, sansning. Ingelligens
kræver ikke blot brug af rationel analytisk tænkning,
men også spatielle og holistiske hjerneprocesser indbefattet
følelses-mæssig, fysisk, sansemæssig og intuitiv
tænkning. Hun ser integrationen af disse funktioner førende
til kreativitet som nogle af de væsentligste kendetegn
for høj begavelse.
Høj begavelse ses således
som en dynamisk interaktiv proces, hvor udviklingen sker i et
samspil mellem det genetiske evner og de muligheder, omgivelserne
giver. Hvis interaktionen mellem barnet og omgivelserne er tilfældig
og uden plan, så vil barnets potentielle muligheder blive
begrænset. En sådan begrænsning kan iflg. Clark
give en forskel i intelligensmålinger på ml. 20 og
40 points.
Fig. 4 - Omgivelsernes indflydelse
på udviklingen af barnets potentialer (Clark 1988)
Hvis omgivelserne derimod laver
en målrettet, planlagt og stimulerende undervisning vil
barnets potentialer udvides.
Hvadenten man som prof. Joan
Freeman, grundlægger og mangeårig præsident
for European Council for High Ability (ECHA), betoner arvens
betydning eller som den amerikanske prof. Barbara Clark, tidl.
præsident for World Council for Gifted and Talented Children,
vægter omgivelsernes betydning, så er de enige om,
at der er behov for at spotte og udvikle talenter, ikke blot
for personernes egen skyld, men også for samfundets. Vi
har ikke råd til at tabe talenterne på gulvet.
Talentspotning
At spotte talenter er
således ikke entydigt. Det afhænger af talentets
art og karakter, omgivel-sernes holdning, levevilkår og
kultur, såvel som vægtningen af personlige karakteristika.
Mål og metode afhænger af, hvad det er vi skal spotte.
Skal man f.eks. spotte et musiktalent, forud-sætter det
en fag-faglig viden, en pædagogisk-psykologisk forståelse
for udvikling af talentet og indsigt i talentets kulturelle baggrund
og levevilkår, ikke mindst omgivelsernes opbakning og støtte
til udvikling af talentet.
Uanset talentets art vil der
være nogle fælles parametre, der skal tages hensyn
til:
- Fag-faglig kendskab til det
fagområde, vi vil spotte
- En pædagogisk-psykologisk
forståelse for, hvorledes de iboende talenter kommer til
udtryk. (motivation, vedholdenhed, koncentration)
- Personens livsvilkår (herunder
personlig støtte fra de nære omgivelser) og den
konkrete kontekst, hvorunder talentet kommer til udtryk.
Endelig har kendskab til personens
kulturelle baggrund betydning for spotning og udvikling af et
talent.
Jo ældre barnet er, jo
mere fagspecifik kan man være i spotningen, og jo yngre
barnet er, jo mere generelt må man vurdere og mindre i
specifikke kompetencer. I grundskolen vil det således ikke
være tilstrækkeligt at spotte kompetencer ud fra
faglige test og standpunktsprøver alene. De måler
specifikke kompetencer i konkrete situationer. Vi er nødt
til at sammenholde dette med eksempelvis barnets motivation,
engagement og kreativitet, evne til at tænke alternativt
divergent, mere abstrakt, komplekst og i overbegreber. Vi kender
alle til sammenhængen mellem at være glad for et
fag og en lærer og som følge opnå gode faglige
præstationer. Megen underydelse hænger sammen med
mangelfuld trivsel og motivation på grund af utilstrækkelig
opbakning og udfordring, og manglende øje for barnets
almene eller specielle evner.
Indsigt i barnets levevilkår
og kulturelle baggrund, herunder personlig opbakning fra omsorgs-personer
er en vigtig faktor, som det f.eks. kan komme til udtryk i skole/hjem
samarbejdet. Det er et kendt fænomen, at "æblet
ikke falder langt fra stammen". Der er stor sandsynlighed
for, at den sociale og kulturelle baggrund videreføres
med fare for, at et talent ikke bliver opdaget og/eller mangelfuldt
udfordret. Men vi ved også fra undersøgelser (DPI
1992), at de mennesker der bliver mønsterbrydere har haft
mindst én gennemgående voksen omsorgsperson eller
mentor, som har bakket dem op, vist dem tillid og fastholdt dem
i et udviklingsforløb.
Talentspotning i grundskolen
forudsætter flere iagttagelser og beskrivelser af et barns
funktion fra forskellige sammenhænge i og uden for skolen.
Barnets kompetencer kan komme til udtryk på forskellige
vis, afhængig af kontekst og situation. Her er hverken
intelligensprøver, færdigheds- eller standpunktsprøver
tilstrækkelige redskaber. Nogle talenter spottes bedst
i procesforløb. Vi har brug for at sammenholde disse med
procesbeskrivelser af måden, barnet arbejder på i
forskellige sammenhænge og ikke mindst lytte til barnets
egen opfattelse og engagement, men også til forældre
og andre betydningsfulde omsorgspersoners (herunder kammeraters)
beskrivelser af barnets funktion og præstationer. Jo ældre
barnet bliver, og jo mere talent-fokuseret barnet kan være,
jo mere bør det inddrages med henblik på selvreflektion.
På grundlag af det foreliggende
hælder jeg således til en spotning ud fra en holistisk
forståelse af et barns talentpotentiale, hvor det medfødte
potentiale udvikles gennem samspillet med omgivelsernes stimulering
og udfordring. Nogle samspil og relationer er mere udviklingsbefor-drende
end andre. Et talent kommer tydeligst til syne, hvor et barn
oplever sig forstået, set og hørt som den person,
han/hun er.
Dobbelt exceptionelle børn
I de overordnede betragtninger
har jeg taget udgangspunkt i almindelige børn og unges
udvik-ling og ikke konkretiseret de særlige forhold, der
gør sig gældende, når et barn kan have et
særligt talent inden for specifikke områder, og samtidig
have indlæringsvanskeligheder inden for et andet. Det være
sig opmærksomheds, koncentrations- og kontaktvanskeligheder,
dyslexi etc. Disse dobbelt exceptionelle børn kræver
en særlig forståelse og indsigt.
Hvor mange taler vi om?
Hvor stor er talentmassen?
Udfra det traditionelle syn på IQ-testning, har man vurderet
alt afhængig af, hvor man lægger snittet på
en normalfordelingskurve - at 2-3% af en årgang har særlige
forudsætninger. Eksempelvis kalkulerer Mensa med ca. 2%
ud fra IQ-standardiseringer. Jeg ser dog gerne, at vi - hvad
talentbegrebet angår - tænker langt bredere, idet
jeg betragter talentmassen som værende langt større,
og vi kan roligt tage udgangspunkt i den bedste _ af en årgang,
idet erfaringen siger, at en stor del af talenterne vil underyde
i standardiserede tests, færdighedsprøver o.lign.
Måske vil Landaus (1990)
opdeling i tre niveauer være brugbar, idet han taler om:
Talent, høj begavelse og geni.
Talent kommer almindeligvis til udtryk inden for et specifikt
område (akademisk, sportsligt eller kunstnerisk).
Høj begavelse er et mere gennemgående personlighedstræk,
som manifesterer sig i et højt kompetenceniveau såvel
kulturelt, socialt og/eller akademisk.
Geni er et meget sjældent fænomen, der
manifesterer sig som talent, exceptionel intellektuel forståelse
og/eller præstation på et internationalt niveau.
Hverken talent, høj begavelse
eller geniet vil komme til syne og udvikles uden omgivelsernes
stimulation og omsorg. Derfor er talentspotning nødvendig.
Hvad angår mere konkrete
metoder og redskaber for talentspotning vil der være behov
for udvikling og afprøvning af metoder, målrettet
konkrete talentområder. I forbindelse med Lyngby-Taarbæk
Kommunes pilotprojekt: "Elever med særlige forudsætninger",
udarbejdedes en folder til brug for identificering af elever
til deltagelse i projektet.
Der vil være behov for
at sætte fokus på efteruddannelse af lærere
og andre professionelle, således at de inden for deres
konkrete fagområde er klædt på til at kunne
spotte, identificere og udvikle talenter.
Litteratur
Clark,
B: 1988. |
Growing
up gifted. Columbus.
Merrill Publishing Company |
Freeman,
J: 1985. |
The
psychology of gifted children perspektives on development
and education. Chichester:
John Wiley & Sons. |
Gagne,
F: 1985. |
Giftedness
and Talent: Re-examining
a re-examination of the Definitions. Gifted Child Quarterly 29:109. |
Hansen,
V.R, m.fl. 1992 |
Tidlige
Læsere. København,
Danmarks Pædagogiske Institut |
Kokot,
S: 2001. |
Understanding
Giftedness.- A South African Perspective Radford House |
Kyed,
O, Baltzer, K: 2002 |
Undervisning
af elever med særlige forudsætninger, Kroghs Forlag |
Landau,
E. 1990 |
The
Courage to be gifted.
New York, Trillium Press |
Lyngby-Taarbæk
Kommune (2001) |
Folder:
Information til lærere og forældre. Til brug for
umiddelbart identificering af elever |
Mönks,
F, Ypenburg, I2005 |
Unser
Kind ist Hochbegabt, Reinhardt,
München |
Persson,
R: 1998 |
Annorlunda
land. Särbegåavningens psykologi. Almquist and Wiksell, Stockholm |
Renzulli,
J. 1978. |
What
makes giftedness? Re-examining
a definition. Phi Delta Kappan, 60: 18-24. |
Tannenbaum,
A.J., 1983. |
Gifted
Children. Psychological and educational perspectives. New York: Macmillan Publishing Company |
MS Word dokument - klik
her
|